Jak na texty: Od průzkumu tématu, až po samotné odevzdání práce

Začínáte s prací copywritera? Hledáte ověřený postup, jak sepsat a odevzdat kvalitní článek, který bude vaší vizitkou? Inspirujte se tímto článkem, který vám ukáže podrobný postup od získání zakázky až po samotné odevzdání dokončené práce.

Začínáme, aneb kde najít zakázku

Získat zakázku je někdy opravdu velice těžké. Je mnoho copywriterů, kteří mají bohaté portfolio a získávají nabídky jak na běžícím páse. Někteří mají své stálé odběratele, kteří je doporučují dalším a dalším. Vy kteří začínáte však nezoufejte. Každý copywriter začínal od nuly.

Sehnat dobré zakázky můžete na portálech jako copywriteri.cz nebo easytask.cz. Je však i mnoho dalších jako jsou copywriting.cz, webtrh.cz, kde si můžete vybrat z mnoha poptávek tu, která sedí nejvíce vaší specializaci a odpovědět na ni. Někdy se vám ozvou ve velmi krátkém čase s odpovědí, jindy to trvá dlouho a někdy ani neodpoví vůbec.

Tak to však chodí a je třeba se opatřit pevnými nervy a vytrvalostí. Každá snaha je nakonec odměněna první zakázkou.

Mám zakázku! A co dál?

Je čas pustit se do práce. Než však přijde na řadu samotné psaní, je třeba lépe poznat klienta a jeho produkt, službu či projekt, o kterém máte psát.

Také byste měli lépe poznat konkurenci. Prohlédnout si jejich stránky, pročíst si články, které jsou na internetu o daném tématu vyvěšeny, abyste měli představu jak o tématu píší jiní autoři a jak to vy můžete napsat lépe. Z jiného úhlu pohledu, se svými podklady. Ke všemu si dělejte poznámky, abyste měli dostatek podkladů pro svůj text.

Nezbytností pro sepsání textu je poznat cílovou skupinu čtenářů stránky, pro kterou text píšete. Měli byste vědět, co za obsah vyhledávají, na co se nejvíce ptají, jaké řeší problémy, pro jakou věkovou skupinu píšete a tomu text přizpůsobit. Odhalte toho o cílové skupině co nejvíce, jen tak bude text splňovat svůj účel a vy odvedete slušnou práci.

Začínáme s psaním textu

Na řadu přichází tvorba osnovy textu. Někdo tuto část úmyslně přeskočí a přejde rovnou k psaní hrubé verze. Pokud si však sestavíte kostru, tedy osnovu textu, budete lépe vědět, kde použijete konkrétní podklady, které jste si sehnali. Vaše myšlenky nebudou přeskakovat od jedné k druhé. Lépe se budete soustředit na samotné psaní. Hrubá verze pak nebude vypadat jako roj vašich myšlenek. Bude dávat hlavu a patu a myšlenky se budou správně prolínat.

První korektury

Pokud máte sepsanou osnovu a následnou hrubou verzi textu, můžete se pustit do prvního přepracování.

  • Kde se dá text zkrátit?
  • Kde mohu vyměnit slova a nahradit je synonymem, či ekvivalentem?
  • V jaké části textu mohu přepsat věty na přehlednější odrážky?
  • Je tato myšlenka skutečně důležitá nebo ji vynechat?
  • Mám tam tu citaci použít nebo ne?

Chvíli si s textem pohrajte. Hledejte další možnosti a pokuste se více hovořit jazykem cílové skupiny.

S prvním přepisem textu souvisí také vyladění po stylistické části. Přidat nadpisy, podnadpisy, obrázky, udělat korekturu, přidat zdroje apod.

Posíláme text zadavateli

Když je váš text hotový a jste s ním spokojeni, můžete jej zaslat zadavateli k připomínkování. Pokud k textu nebude mít výhrady, je to skvělé a vy můžete vystavit fakturu za odvedenou práci.

Má-li však nějaké připomínky, pak přijde na řadu druhé přepracování na základě klientových připomínek. To obnáší odstranění částí, které mu nevyhovují. Přepsání textu v místech, kde s nimi nebyl spokojen. Záměna obrázku za ty, které na poslední chvíli dodal apod. Liší se to. Někteří klienti jsou spokojeni už s první verzí. Jiní ji i čtyřikrát chtějí přepisovat, protože nemají skutečnou představu o textu, nebo i mají, jenomže ji neumějí správně copywriterovi podat.

I na takové klienty během své praxe narazíte. Buďte však milý a snažte se jim maximálně vyjít vstříc. Ne nadarmo se říká: “Náš zákazník, náš pán.” Platí to v každém podnikání a to i u copywriterů. Doufám, že jste si z článku odnesli maximum a další text vám půjde od ruky. Přeji vám hodně úspěchů v psaní a mnoho spokojených klientů.

Zdroj fotografií: unsplash.com

Autor: Stanislava Vaďurová